Kahwin lari: Apa kesudahannya?

 

Kahwin lari: Apa kesudahannya?

 

22 Oktober 2010

Maria dan Hafiz merupakan teman sepejabat. Mereka bercadang untuk berkahwin kerana sudah lama mengenali antara satu sama lain. Ibubapa Maria tidak bersetuju kerana mereka tidak menyukai perangai Hafiz yang tidak baik dalam beragama kerana ditakuti ia tidak dapat memimpin anak mereka ke jalan yang soleh. Maria dan Hafiz pula tidak mempunyai latarbelakang pendidikan agama. Tidak seperti Maria, Hafiz tidak pernah mengikuti kelas agama yang dianjurkan oleh jabatan mereka setiap bulan. Bagi Hafiz, seseorang itu tidak dilihat baik daripada zahirnya, tetapi apa yang ada di hati itulah yang utama. Namun, kerana terlalu cintakan kekasihnya, Maria setuju berkahwin lari di Selatan Thailand tanpa sebarang usul periksa tentang kredibiliti serta kompetensi pihak yang mengakadnikahkan mereka. Hanya dengan RM 1,500, mereka “sah” menjadi suami isteri dengan diberikan “sijil nikah” yang meragukan. Setelah beberapa tahun, mereka dikurniakan seorang anak yang kini berumur 3 tahun. Maria berhenti kerja atas alasan ingin memberi tumpuan kepada anak dan keluarga. Namun, Hafiz pula mula menjalinkan hubungan intim dengan rakan sepejabatnya yang juga rakan sekerja Maria sebelum ini. Apabila mengetahui perkara tersebut. Maria memarahi Hafiz sehinggakan Hafiz menceraikannya dengan talak tiga sekaligus. Kini Maria bingung kerana tiada tempat hendak mengadu lantaran ibubapa serta saudara maranya telah memulaukannya. Beliau tidak mempunyai wang untuk kehidupan seterusnya. Hafiz pula telah mengahwini teman wanitanya dan kini tinggal jauh daripada rumah Maria. Maria menangis mengenangkan nasibnya yang malang itu. Boleh tak nyatakan 2 autoriti perundangan Islam yang relevan dalam nasihat yang diberikan.

Luahan dan persoalan di atas adalah salah satu persoalan yang diajukan oleh seorang pengunjung ERAKITA baru-baru ini. Ia adalah respon terhadap aritikel ERAKITA bertajuk “Perlukah Kebenaran Kahwin Dari Mahkamah Syariah?” bertarikh 12 September 2009.

Kisah yang berlaku pada puan yang bertanya itu sememangnya menyedihkan. Ia tidak ubah seperti pepatah “sudah jatuh ditimpa tangga”. Sudahlah ditimpa tangga, ia terhantuk sekali lagi akibat kehadiran orang ketiga yang langsung memusnahkan istana yang dibina beberapa tahun.

Kejadian yang menimpa puan ini berlaku juga kepada ramai lagi kaum hawa yang lain. Persoalan ini suatu realiti dalam kehidupan kita, khususnya di Malaysia. Ia biasa terjadi dan terus menerus terjadi walaupun telah banyak usaha yang dilakukan oleh kerajaan mahupun NGO dan juga masyarakat yang prihatin.

Untuk kali ini, ERAKITA hanya sekadar memaparkan luahan dan persoalan tersebut untuk tatapan para pengunjung ERAKITA. Semoga ia menjadi pengajaran berguna kepada kita. ERAKITA amat mengalu-alukan andai ada di kalangan para tetamu ERAKITA yang budiman sudi menyumbangkan idea untuk merungkaikan persoalan yang puan hadapi. Inshaallah, ERAKITA akan memberikan respon kepada persoalan ini pada masa hadapan.

Bantulah Puan yang bertanya ini

 

 

 

About ERAKITA

TERUSKAN LANGKAH USAH BERHENTI

Posted on 22 September 2010, in AGAMA, KELUARGA, RENUNGAN, UNDANG-UNDANG. Bookmark the permalink. Tinggalkan komen.

Tinggalkan komen