HUKUMAN SEBAT SYARIAH DI SABAH: PENGKRITIK PERLU DIBANTU!

HUKUMAN SEBAT SYARIAH DI SABAH: PENGKRITIK PERLU DIBANTU!

18 Oktober 2011

ERAKITA ingin memetik kata-kata seorang penulis dalam bahagian FORUM, halaman 3, Harian Ekspres, Sabah bertarikh 17 Oktober 2011. Penulis yang memakai nama Hamba Allah itu berkata:

“Saya mengatakan saya membaca artikel ini dengan penuh kekecewaan kerana hukuman yang dikenakan oleh Mahkamah Syariah itu menandakan satu tindakan ke arah penerapan prinsip undang-undang Syariah yang tidak ada tolak ansur dan tidak berperikemanusiaan serta tidak mempunyai sebarang pemahaman di dalam konteks macam mana keputusan itu dibuat atau mana-mana tanggapan keadilan sejagat”.

Penulis berkenaan berkata lagi:

“Ia adalah satu kejahilan di kalangan orang Islam di Malaysia bahawa undang-undang Islam adalah statik dan mesti dilaksanakan dalam konteks abad ketujuh Arab agar ia seiring dengan prinsip-prinsip Islam. Tiada apa yang lebih jauh dari kebenaran itu”

“Saya pasti mana-mana individu yang berfikiran waras akan bersetuju bahawa ia adalah tidak realistik dan tidak bertamadun untuk melaksanakan satu bentuk undang-undang yang dibuat cenndiakawan daripada abad ke 7-8 di Arab di abad ke-21 di Sabah”

Penulis seterusnya berkata:

“Merujuk kepada kes dalam laporan itu, pesalah tersebut dijatuhi hukuman penjara setahun dan lima kali sebatan untuk “jenayah” yang sepenuhnya yang sepenuhnya berdasarkan kelakuan moral. Hakikat bahawa lima orang anaknya akan kehilangan bapa mereka selama setahun atau hakikat bahawa mereka terpaksa menyaksikan bapanya menanggung malu secara terbuka atas “jenayah” yang hanya berkaitan dengan kehidupan peribadinya seperti tidak diambil kira oleh Mahkamah Syariah di Sabah”.

Demikianlah kenyataan dari penulis di atas. Banyak lagi kenyataannya dalam tulisannya yang tidak dizahirkan semula dalam artikel ini. Penulis berkenaan membuat kenyataannya dalam akhbar berkenaan sebagai responnya terhadap satu laporan muka depan akhbar Daily Ekspress/Harian Ekspress Sabah bertarikh 11 Oktober 2011 yang bertajuk “Kes pertama di Sabah: Lelaki disebat kerana berzina”.

Pada peringkat ini, ERAKITA hanya mampu mengatakan kepada penulis berkenaan seperti berikut. ERAKITA tidak hairan jika kenyataan seperti itu datang dari orang bukan Islam. Ini kerana diperkirakan bahawa ia tidak memahami ajaran dan hukum hakam Islam. Namun ERAKITA amat merasa kesihan kepada penulis berkenaan jika ia seorang Muslim. Cukup kesihan kerana kata-katanya jelas menunjukkan bahawa beliau “TERLALU MEMERLUKAN BANTUAN UNTUK MENDALAMI ISLAM”. Jika ia memahami Islam, ERAKITA yakin ia tak akan melontarkan kata-kata seperti di atas. Semoga Allah bukakan jalan seluas-luasnya kepada penulis berkenaan untuk mendalami Islam. Sesungguhnya, banyak perkara yang hendak dimuntahkan di sini sebagai menjawap kenyataan penulis berkenaan. Namun, biarlah pada peringkat ini, ERAKITA mengambil sikap “BERASA KESIHAN” kepada penulis berkenaan.

PENULIS BERKENAAN MEMERLUKAN BANTUAN.. BANTULAH DIA..

About ERAKITA

TERUSKAN LANGKAH USAH BERHENTI

Posted on 18 Oktober 2011, in AGAMA, UNDANG-UNDANG. Bookmark the permalink. Tinggalkan komen.

Tinggalkan komen