MAJLIS PENYERAHAN SIJIL GUAMAN SYARIE SABAH

Kota Kinabalu | Buat pertama kalinya dalam sejarah kehakiman Islam di Sabah apabila Majlis Penyerahan Surat Perlantikan dan Kebenaran Beramal Peguam Syarie Siri 01/2016 diadakan oleh Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Sabah (JKSNS) pada 18 Mei 2016 bersamaan 11 Syaaban 1437H. Majlis tersebut disempurnakan oleh YAA Datuk Jasri @ Nasip bin Matjakir, Ketua Hakim Syarie Negeri Sabah di Bilik Madani, Tingkat 2, Wisma MUIS.

Seramai 19 orang Peguam Syarie diterima masuk untuk beramal di Mahkamah Syariah Sabah yang terdiri dari 6 lelaki dan 13 wanita. Dengan perlantikan baru ini, bilangan Peguam Syarie di Sabah ketika ini dianggarkan mencecah sekitar 80 orang.

Dalam amanatnya, YAA Ketua Hakim Syarie menekankan betapa pentingnya peguam syarie melaksanakan tugas mereka dengan penuh amanah dan didikasi. Majlis seumpama ini adalah satu usaha ke arah memartabatkan institusi guaman syarie di Sabah.

Turut ditekankan adalah peranan peguam syarie sebagai sebahagian dari institusi mahkamah syariah bagi membantu para hakim untuk mengendali dan memutuskan sesuatu kes dengan penuh didikasi dan adil. Peguam syarie juga sentiasa dialu-alukan untuk memberi pandangan dan idea ke arah penambahbaikan perjalanan urusan kehakiman di negeri ini. Etika dan tingkah laku perlu dipelihara dalam rangka meningkatkan imej dan martabat kehakiman Islam.

YAA Ketua Hakim Syarie juga menyarankan agar Persatuan Peguam Muslim di Sabah memainkan peranan untuk menaikkan imej profesyen guaman syarie. Antaranya, berkongsi ilmu dan pengalaman khususnya dari peguam-peguam senior kepada peguam-peguam junior. Para Peguam juga perlu memantapkan penghujahan yang disokong dengan otoriti berdasarkan sumber utama iaitu al Quran dan Hadis. Demikian juga dengan otoriti berdasarkan kitab-kitab muktabar dan kes-kes yang dilaporkan dalam Jurnal Hukum terbitan Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM).

Majlis tersebut disaksikan oleh Hakim-Hakim Mahkamah Tinggi Syariah dan Hakim-Hakim Mahkamah Rendah Syariah Sabah. Turut hadir adalah pegawai-pegawai kanan Mahkamah Syariah Sabah yang terdiri dari Ketua Pendaftar Mahkamah Rayuan Syariah Sabah, Pendaftar dan Penolong Pendaftar Mahkamah Syariah Sabah.

Antara peguam kanan yang hadir adalah Datuk Adnan bin Puteh, Presiden Persatuan Peguam Muslim Sabah (AMAL) dan Puan Noor Azah binti Abdul Rahman, Presiden Persatuan Peguam Wanita Muslim Sabah (SALWA). Majlis berkenaan tambah berseri dengan kehadiran ahli keluarga peguam-peguam yang menerima sijil guaman bagi meraikan majlis tersebut.

Majlis berkenaan turut diselitkan dengan lafaz ikrar Peguam Syarie yang diketuai oleh Muhd Izzul bin Basri.

Berikut adalah senarai penerima perlantikan Peguam Syarie:

1. Muhd Izzul bin Basri
2. Norhafiz bin Jude
3. Mohammad Izzul Islam bin Kemley
4. Mohd Syah Jeyhan bin Ab Muin
5. Mohd Kasri bin Kamis
6. Mohd Arif bin Hairal
7. Norazrieamah binti Jakariah
8. Wan Haryati binti Ismail
9. Aisah binti Ahmad
10. Shierma binti Simen
11. Noor Ayu binti Mohd Nazeer
12. Erna Suzieana binti Awang Matusin
13. Nurshaillah binti Rizzana binti Amarisner
14. Norizah  binti Awang
15. Norkiah binti Abas
16. Dayang Athena Tasya binti Abdul Aziz
17. Farazwin binti Haxdy
18. Puteri Attia binti Borhan
19. Asnida binti Alias

Terdahulu, peguam-peguam syarie yang diterima masuk sebagai peguam syarie di Sabah ini telah melalui proses temuduga yang dikendalikan oleh Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Sabah pada awal tahun 2016. Majlis penyerahan sijil guaman ini dilihat mampu menaikkan semangat dan komitmen para peguam syarie di negeri ini untuk memberikan perkhidmatan terbaik ke arah memartabatkan institusi perundangan Islam.

Beberapa gambar sekitar majlis yang sempat dirakamkan.

20160518_103325

IMG-20160518-WA0024

20160518_111215

IMG-20160518-WA0026

20160518_095140

20160518_102803

IMG-20160518-WA0032

About ERAKITA

TERUSKAN LANGKAH USAH BERHENTI

Posted on 18 Mei 2016, in AGAMA, KELUARGA, MAJLIS, UCAPAN, Uncategorized, UNDANG-UNDANG. Bookmark the permalink. Tinggalkan komen.

Tinggalkan komen