KUNJUNGAN MAHABBAH KE IMIGRESEN TAWAU

TAWAU – Dalam rangka memasyarakatkan mahkamah dan menjalinkan kerjasama baik dengan pelbagai agensi kerajaan, Mahkamah Syariah Tawau dengan kerjasama Persatuan Peguam Muslim Sabah (AMAL) telah mengadakan kunjungan mahabbah ke Pejabat Imigresen Tawau di Bangunan Persekutuan, Tawau pada 12 Januari 2018 (jumaat). Rombongan diketuai oleh Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Tawau disertai oleh Hakim Mahkamah Rendah Syariah Tawau, pegawai-pegawai kanan Mahkamah Syariah dan beberapa peguam sivil dan syariah di Tawau.

Pelbagai perkara berkaitan dengan aspek perundangan khususnya dokumentasi dan juga pengkuatkuasaan perintah Mahkamah Syariah telah dibincangkan. Pertemuan antara Mahkamah Syariah dan Jabatan Imigresen tersebut menghasilkan beberapa persefahaman dan kerjasama dalam pelbagai aspek berkaitan perundangan syariah dan pengurusan perjalanan kes khususnya melibatkan pihak-pihak yang bukan warganegara Malaysia. Antara aspek yang difokuskan dalam perbincangan tersebut adalah berkaitan perintah tegahan membawa anak keluar dari Negeri Sabah dalam kes tuntutan hak penjagaan anak, pengeluaran saman dan notis hadir ke Mahkamah melibatkan salah satu pihak yang bukan warganegara Malaysia dan lain-lain lagi. Kerjasama yang baik antara kedua-dua institusi ini akan terus diperkukuhkan dalam rangka memperkemaskan perjalanan dan penguatkuasaan undang-undang khususnya undang-undang Islam di Negeri Sabah.

IMG-20180112-WA0042

IMG-20180112-WA0019

IMG-20180112-WA0022

IMG-20180112-WA0026

 

About ERAKITA

TERUSKAN LANGKAH USAH BERHENTI

Posted on 10 Februari 2018, in AGAMA, JKSM, MAHKAMAH, Mahkamah Sivil, Mahkamah Syariah, MAJLIS, PELBAGAI, UNDANG-UNDANG. Bookmark the permalink. Tinggalkan komen.

Tinggalkan komen