JANGAN MEROKOK DALAM HOTEL

dav

 

JANGAN MEROKOK DALAM BILIK HOTEL

 

Pendahuluan

Perbuatan merokok adalah amalan manusia yang telah berlangsung sekian lama. Ia telah sebati dalam kehidupan sebahagian besar manusia. Amalan merokok telah disahkan sebagai amalan yang boleh memudaratkan kesihatan tubuh manusia. Dalam konteks Islam, ada pendapat ulama yang mengatakan bahawa merokok adalah hukumnya haram. Ada pula ulama yang berpendapat bahawa perbuatan merokok adalah makruh dan sebaiknya ditinggalkan kerana ia perbuatan yang jelas memudaratkan kesihatan bukan saja kepada perokok itu tetapi juga kepada orang yang terkena asap rokok. Tulisan ini monfokuskan kepada perbuatan merokok dalam hotel, kesan buruk kepada orang lain dan peraturan-peraturan berkaitan larangan merokok di tempat awam. Beberapa cadangan bagi penambah baikan peraturan atau undang-undang yang sedia ada bagi mengekang perbuatan merokok dalam premis hotel turut dibincangkan dalam tulisan ini. Tulisan ini diharap dapat memberi manfaat kepada masyarakat khususnya dalam memahami kesan buruk kepada perbuatan merokok dalam bilik hotel dan anjuran supaya perbuatan ini dapatlah dihindari melalui penguatkuasaan peraturan-peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak kerajaan.

 

Bau Rokok menyeksakan

Kelihatannya ia hanya perkara kecil tetapi bagi orang lain, ia adalah perkara besar. Seorang perokok barangkali tidak menyedari bahawa apabila ia merokok dalam bilik hotel, orang lain yang akan menggantikannya untuk menyewa bilik berkenaan selepas itu akan menghadapi masalah besar. Masalah akan timbul apabila penyewa sebelumnya mengosongkan bilik itu kerana tempoh penyewaan telah berakhir. Pekerja pembersih atau room service seperti biasa akan mengemaskan bilik tersebut dengan menggantikan keperluan seperti tuala, lapik tilam dan comforter kepada yang baru. Bilik tersebut akan dikemaskan semula bagi membolehkan penyewa baru dapat pula menggunakannya selepas itu.

Setelah bilik tersebut tersedia, penyewa barupun masuk. Sebaik masuk bilik hotel tersebut, masalah mula timbul. Bau rokok yang ditinggalkan oleh penyewa sebelumnya cukup memeritkan dan menjengkelkan. Dalam beberapa minit berada dalam bilik, perasaan menjadi tidak enak. Kepala jadi pusing dan pening akibat terhidu bau rokok yang kuat. Asap rokok telah memenuhi seluruh ruang bilik dan bau rokok telah melekat pada segenap ruang bilik berkenaan. Perasaan gembira sebelumnya bertukar menjadi duka. Bilik yang cantik, luas dan mahal tidak menjamin penghuninya tenang dan bahagia. Mood kegembiraan dan keseronokan yang tinggi boleh bertukar ke tahap paling rendah secara tiba-tiba. Ini angkara bau rokok yang kuat melekat pada segala bahan dalam bilik tersebut seperti tilam, dinding, penghawa dingin dan langsir.

Bau rokok yang sudah memenuhi bilik itu bukannya boleh dihilangkan dalam sejam atau dua jam. Ia memerlukan masa yang panjang untuk hilang. Semuanya bergantung kepada kuantiti asap rokok yang telah melekat pada dinding, langsir dan lain-lain bahan dalam bilik berkenaan. Bagi sesetengah orang, ada yang akan meminta pihak hotel untuk menukarkan bilik yang lain yang tidak ada gangguan bau rokok. Mereka terpaksa berpindah pula ke bilik lain. Jika tidak ada bilik, pilihan yang ada hanyalah samada nak kekal tinggal dalam bilik tersebut atau pindah hotel. Tidaklah mustahil ada yang terpaksa pula pindah ke hotel lain. Barang-barang peribadi seperti bag diangkut sama. Lumayanlah jika wang yang telah dibayar di kaunter hotel tadi dikembalikan semula. Andai tidak dikembalikan, penyewa tersebut terpaksa bertegang mulut pula dengan petugas kaunter atau pihak pengurusan hotel bagi menuntut semula wang sewaan tersebut.

Ketegangan boleh berlaku akibat perasaan yang tidak terkawal. Kesusahan berganda sudah tentu dialami oleh penyewa tersebut kerana bukan saja rugi dari segi masa, ia telah mendapat sakit atau pening kepala akibat bau rokok dalam bilik hotel, wang sewaan yang telah dibayar tunai di kaunter hotel tidak dapat diambil semula, terpaksa pula mencari hotel yang lain. Boleh jadi setelah beberapa jam mencari, baharu mendapat bilik baru di hotel lain. Boleh jadi harga sewaannya lebih tinggi dari yang asal. Bagi penyewa yang membawa bersama ahli keluarga, tidak mustahil keadaan ini boleh menimbulkan selisih faham antara suami dan isteri, ibu bapa dan anak-anak akibat keadaan yang tidak menyenangkan.

Kejadian yang menimpa penyewa tersebut sesungguhnya amat menyedihkan. Kesan dari asap rokok itu telah memudaratkan penyewa hotel tersebut. Kemudaratan ini adalah berpunca dari perbuatan yang dianggap kecil atau tidak langsung ada dalam fikiran penyewa sebelumnya. Penyewa sebelumnya adalah seorang perokok. Ia merokok dalam bilik menurut kemahuannya tanpa memikirkan kesan perbuatannya itu kepada orang selepasnya. Inilah dia perbuatan kecil tapi besar akibat buruknya ke atas orang lain. Perbuatan seperti ini adalah terlarang dalan Islam.

 

Islam Menolak Perbuatan Memudaratkan

Menurut kaedah fekah, perkara yang memudaratkan hendaklah disingkirkan. Rasulullah s.a.w juga ada menegaskan bahawa perbuatan yang kita lakukan itu janganlah memudaratkan diri sendiri dan orang lain. Anjuran untuk menjauhkan dari melakukan kemudaratan dan kerosakan ini telah ditegaskan melalui firman Allah dalam Surah : 195 yang bermaksud:

“Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah dan janganlah kamu menjatuhkan diri kamu sendiri ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah, kerana sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik”.

Telah jelas bahawa perbuatan merokok bukan saja memudaratkan si perokok malah ia turut memudaratkan kesihatan orang yang terkena asap rokok. Bila telah jelas kemudaratan dan kerugian ke atas manusia akibat perbuatan merokok, maka dapatlah difahami bahawa tidak ada pilihan lain kecuali meninggalkan amalan merokok.

Dalam konteks hukum merokok, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan bagi hal ehwal agama Islam Malaysia kali ke- 37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 telah memutuskan bahawa merokok adalah haram kerana padanya terdapat kemudaratan. Bagi orang yang tidak merokok tetapi terkena asap rokok, mereka menerima kesan buruknya secara langsung. Selain berhadapan dengan risiko terjejas kesihatan, bau rokok tersebut juga tidak bagus dan memeningkan kepala. Tidak hairan mengapa penyewa bilik hotel seringkali menjadi mangsa apabila menyewa bilik hotel yang masih kuat bau rokok dalam bilik berkenaan. Perbuatan si perokok itu telah menyekat kebebasan orang lain untuk menikmati udara yang segar dan bersih.

 

Jadikan Hotel Tempat Larangan Merokok

Justeru, bagi menjamin sebuah hotel itu benar-benar selesa dan terjamin kebersihannya, amat wajarlah kerajaan mewartakan hotel sebagai tempat larangan merokok sesuai dengan kuasa yang diberi dalam Peraturan 22 Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004.

Adalah dicadangkan agar alat pengesan asap rokok diletakkan pada setiap bangunan termasuklah dalam bilik hotel. Pemasangan alat pengesan asap rokok dalam tandas pesawat kapal terbang boleh dijadikan sebagai contoh terbaik. Melalui alat pengesan asap rokok di bilik, perbuatan merokok penghuni bilik hotel berkenaan akan serta merta dapat dikesan. Pihak keselamatan atau penguatkuasa kesihatan boleh segera dihubungi untuk menahan perokok berkenaan atau mengenakan kompaun ke atas perokok tersebut pada kadar yang telah ditetapkan oleh undang-undang. Ketika ini, larangan merokok di tempat-tempat atau kawasan yang telah diwartakan sebagai kawasan larangan merokok diperuntukkan dalam Peraturan 11 Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004 (Pindaan Peraturan 2017). Mengikut peraturan ini, seseorang yang disabitkan bersalah atas kesalahan merokok di kawasan larangan merokok yang telah diwartakan boleh dikenakan kompaun sehingga RM5,000 dan boleh dihukum dengan hukuman denda tidak melebihi RM10,000 atau penjara tidak melebihi dua tahun.

 

Tempat Larangan Merokok

Menurut Peraturan 11 Peraturan-Peraturan kawalan Hasil Tembakau 2004, tempat-tempat yang dilarang merekok adalah seperti berikut:

  • Di dalam mana-mana pusat hiburan atau teater; kecuali mana-mana pub, disko, kelab malam atau kasino, pada bila-bila masa apabila tempat itu dibuka kepada orang awam;
  • Di dalam mana-mana hospital atau klinik;
  • Di dalam mana-mana lif atau tandas awam;
  • Di dalam mana-mana tempat makan atau kedai berhawa dingin;
  • Di dalam mana-mana kenderaan awam atau hentian pengangkutan awam;
  • Di dalam mana-mana bangunan yang dinyatakan oleh Menteri melalui pemberitahuan dalam warta di bawah Peraturan 22;
  • Di dalam mana-mana lapangan terbang;
  • Di dalam mana-mana premis kerajaan;
  • Di mana-mana kawasan yang digunakan bagi apa-apa aktiviti perhimpunan di dalam sesuatu bangunan selain bangunan kediaman atau persendirian;
  • Di mana-mana kawasan di dalam suatu institusi pendidikan atau institusi pendidikan tinggi;
  • Di mana-mana kawasan di dalam suatu taman asuhan kanak-kanak;
  • Di dalam mana-mana bas sekolah;
  • Di mana-mana tingkat yang mempunyai kaunter perkhdimatan di dalam bangunan yang dinyatakan dalam Jadual Kedua. Menurut Jadual Kedua, bangunan yang dimaksudkan adalah meliputi mana-mana bank atau institusi kewangan, Telekom Malaysia Berhad, Tenaga Nasional Berhad dan Pos Malaysia Berhad;
  • Di dalam mana-mana kompleks membeli-belah;
  • Di mana-mana kawasan di dalam suatu stesyen minyak;
  • Di mana-mana kawasan di dalam suatu stadium, kompleks sukan, pusat kecergasan atau gymnasium;
  • Di dalam mana-mana bangunan atau tempat awam yang digunakan untuk tujuan keagamaan;
  • Di mana-mana kawasan di dalam suatu perpustakaan;
  • Di mana-mana kawasan di dalam suatu kafe internate.

 

Larangan Merokok dalam Kapal Udara

Dalam konteks penerbangan udara, larangan merokok dalam pesawat kapal terbang pula diperuntukkan dalam Seksyen 100 Peraturan-Peraturan Penerbangan Awam 2016 (Civil Aviation Regulation 2016). Menurut Seksyen 206 (2) Bahagian B Jadual Ketiga di bawah peraturan tersebut, seseorang yang disabitkan salah kerana merokok dalam kapal udara boleh dihukuman dengan denda tidak melebihi RM25,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya. Menurut laporan dalam Utusan Online pada 28 Mei 2016, seorang peniaga kebab di Perth Australia berumur 46 tahun yang dikatakan seorang perokok tegar telah dihukum penjara 14 hari oleh Mahkamah Majistret Sepang setelah disabitkan atas kesalahan menghisap rokok dalam tandas pesawat Malindo Air dalam penerbangan dari Perth Australia ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

 

Penguatkuasaan Undang-Undang Larang Merokok di Hotel di Indonesia

Berbalik kepada perbuatan merokok dalam hotel, kerajaan bolehlah mengambil langkah serupa yang dilaksanakan di Indonesia dalam menguatkuasakan larangan merokok dalam bangunan dan tempat awam. Berdasarkan laporan akhbar KOMPAS.com, larangan merokok di tempat umum melalui Peraturan Gubenur Nomor 8 Tahun 2010 di Indonesia adalah meliputi bilik hotel. Akhbar itu melaporkan bahawa bilik hotel adalah termasuk tempat umum kerana selain tamu hotel, petugas hotel atau room service juga masuk ke dalam bilik berkenaan.

 

Penutup

Anjuran untuk memasukkan hotel yang meliputi bilik hotel sebagai tempat larangan merokok amat wajar dan sesuai sekali dengan keberadaannya sebagai tempat yang tenang, bersih dan merehatkan badan. Ia tempat penginapan bagi orang yang datang dari jauh atas urusan rasmi mahupun persendirian. Malah sesetengah hotel juga diwujudkan dalam sebuah kawasan pelancongan atau resort. Tentunya tempat-tempat seperti ini akan dikunjungi oleh pelancung yang datang bersama ahli keluarga atau rakan-rakan. Suasana hotel tanpa bau-bauan yang kuat seperti bau rokok atau durian sudah tentu membangkitkan keseronokan dan keselesaan penghuninya sepanjang menginap di hotel tersebut.

dav

IMG_20180723_010106

IMG_20190505_142044.jpg

hdrpl

dav

IMG_20180723_011652_1

IMG_20180723_012845_1

About ERAKITA

TERUSKAN LANGKAH USAH BERHENTI

Posted on 23 Julai 2018, in AGAMA, BUKU, KESIHATAN, RENUNGAN, UNDANG-UNDANG. Bookmark the permalink. Tinggalkan komen.

Tinggalkan komen