DIALOG KASIH SAYANG DI KALABAKAN

KALABAKAN | Program Dialog Kasih Sayang (DKS) anjuran Majlis Penasihat Wanita Sabah (MPWS) di bawah Jawatankuasa Undang-Undang telah diadakan di Kg Kalabakan, Tawau pada 4 Jun 2016. Program celik undang-undang yang julung kalinya diadakan di Kalabakan itu telah dirasmikan oleh Yang Berhormat, Datuk Hajah Hamisah Yassin, Pembantu Menteri Pembangunan Sumber & Kemajuan Teknologi Maklumat, merangkap ADUN N. 59, Tanjung Batu, Tawau.

Program DKS ini mendapat sambutan hangat daripada penduduk Kelabakan apabila seramai 258 peserta hadir. Menariknya, kehadiran kaum lelaki adalah di luar dugaan apabila hampir separuh peserta yang hadir adalah terdiri dari peserta lelaki. Suasana seperti ini sememangnya jarang berlaku. Ini kerana, program seumpama ini yang pernah dianjurkan di tempat-tempat lain sebelum ini majoritinya dihadiri peserta wanita sahaja. Program ini juga menarik kerana kehadiran peserta adalah dari pelbagai suku kaum dan agama yang tinggal di sekitar Kalabakan.

Pelbagai isu dan persoalan berkaitan undang-undang kekeluargaan melibatkan perkahwinan adat, sivil dan Islam, jenayah, pendaftaran kelahiran anak dikemukakan oleh peserta. Antara ahli penal yang diundang untuk berkongsi ilmu dan pengalaman adalah Tuan Sakaria Samela, Pengerusi Jawatankuasa Undang-Undang MPWS yang juga Ketua Pendakwa Syarie Negeri Sabah, Yang Arif Ahadin bin Arinen, Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Tawau, Puan Noor Azah binti Abdul Rahman, Presiden Persatuan Peguam Wanita Muslim Sabah (SALWA), Inspektor Puan Sapbirina binti Mohd Yusop dari PDRM dan Puan Anne Nur Ain Charles Abdullah dari Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

Program berkenaan berakhir dengan acara penyampaian sijil kepada wakil peserta dan sumbangan barangan oleh YB Datuk Hajah Hamisah Yassin pada jam 1.00 petang.

IMG-20160604-WA0094

IMG-20160604-WA0056

20160604_100245

IMG-20160604-WA0060

 

About ERAKITA

TERUSKAN LANGKAH USAH BERHENTI

Posted on 6 Jun 2016, in AGAMA, KELUARGA, MOTIVASI, UNDANG-UNDANG. Bookmark the permalink. 1 Komen.

Tinggalkan komen