MUZAKARAH HAKIM SYARIE SABAH

KENINGAU | Muzakarah  Hakim-Hakim, Mahkamah Syariah Negeri Sabah Bilangan 1, telah diadakan di Keningau, Sabah pada 26hb April 2016 yang lalu. Muzakarah yang diadakan selama sehari itu membabitkan semua Hakim Mahkamah Tinggi Syariah dan Mahkamah Rendah Syariah dari seluruh Negeri Sabah. Muzakarah yang dipengerusikan oleh Yang Amat Arif, Datuk Jasri @Nasip bin Matjakir, Ketua Hakim Syarie Sabah itu turut melibatkan pegawai-pegawai kanan Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Sabah seperti Ketua Pendaftar Mahkamah Rayuan Syariah, Pegawai Sulh dan Pegawai Penyelidik.

Dalam perutusannya, YAA Ketua Hakim Syarie Sabah antara lainnya menekankan supaya setiap Mahkamah berusaha untuk mencapai KPI penyelesaian kes-kes perceraian yang tertangguh bagi kes yang didaftarkan sebelum tahun 2014 pada kadar tidak kurang dari 70 peratus. Ketua Hakim Syarie juga menegaskan bahawa semua Hakim perlu mengekalkan momentum yang tinggi untuk melaksanakan amanah yang diberikan untuk mendengar dan menyelesaikan kes-kes orang Islam di dibawa ke Mahkamah Syariah.

Pada sebelah malam, satu menyuarat telah diadakan di bilik Mesyuarat Bangunan Mahkamah Syariah Keningau bagi penyediaan deraf Kaedah-Kaedah Sulh, Peguam Syarie dan Fee bagi Mahkamah Syariah Negeri Sabah. Antara yang hadir adalah wakil dari Persatuan Peguam Muslim Sabah (AMAL).

20160426_220522

20160426_161741

 

About ERAKITA

TERUSKAN LANGKAH USAH BERHENTI

Posted on 30 April 2016, in AGAMA, MAJLIS, UNDANG-UNDANG. Bookmark the permalink. Tinggalkan komen.

Tinggalkan komen