selamat hari Malaysia 16 September

 

Selamat Menyambut Hari Malaysia

 

17 September 2010 

ERAKITA mengucapkan selamat menyambut Hari Malaysia yang langsungkan pada 16 September 2010. Sambutan menyeluruh bagi seluruh Malaysia untuk memperingati tarikh keramat itu terserlah apabila tarikh tersebut diiystiharkan sebagai cuti umum bagi seluruh Negara. Tarikh tersebut bukan saja hari bersejarah bagi Sabah dan Sarawak sebagai tarikh kemerdekaan, bahkan ia merupakan hari pembentukan sebuah Negara baru yang dinamakan Malaysia. 

Satu fakta yang harus difahami bahawa hari tersebut bukanlah hari Sabah dan Sarawak masuk Malaysia. Ini kerana Malaysia belum wujud sebelum tarikh tersebut. Yang ada hanyalah Persekutuan Tanah Melayu yang telah sedia mendapat kemerdekaan dari Kerajaan British pada 31 Ogos 1957. 

Hakikatnya, Malaysia hanya terbentuk apabila Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu (Malaya), Singapura, Sabah dan Sarawak SAMA-SAMA muafakat dan bersetuju bergabung untuk membentuk sebuah Negara Baru yang dinamakan MALAYSIA. Secara langsung, Sabah, Sarawak dan Singapura telah dilepaskan oleh British dari gengaman penjajahan dengan terbentuknya Negara baru itu. 

Bagi ERAKITA, tindakan kerajaan ke arah memperkenalkan subjek sejarah dalam pendidikan dalam semua peringkat merupakan langkah yang tepat. Semangat patriotik di kalangan generasi muda dapat dibentuk dari sekolah rendah lagi. Kefahaman yang tepat mengenai asal usul kemerdekaan dan pembentukan Malaysia dapat meningkatkan rasa tanggungjawap dan kecintaan terhadap tanah air. 

Kecintaan terhadap tanahair yang tinggi dapat menghindarkan unsur-unsur perkauman yang ekstrim. Sekaligus, mewujudkan suasana perpaduan yang kukuh antara kaum. Pengetahuan dan penghayatan terhadap pengorbanan pemimpin Negara terdahulu penting untuk melahirkan rakyat yang sayangkan Negara. Golongan ini nanti sanggup mempertahankan maruah dan kedaulatan Negara dari anasir-anasir dalam dan luar yang boleh menghancurkan Negara bila-bila masa. 

Bagi ERAKITA, kecintaan terhadap Negara akan menjadi suci dan murni apabila dihias dengan kecintaan terhadap Allah. Kecintaan terhadap makhluk ada batasnya. Namun, kecintaan terhadap Allah adalah suatu yang mutlak dan tidak ada batasnya. Semoga Malaysia terus maju dan makmur. Semoga para pemimpinnya diberi hidayah oleh Allah untuk mentadbir Negara ini dengan adil dan bijaksana. Paling penting, semoga Islam sebagai agama Persekutuan akan terus terpelihara demi memastikan kelangsungan pembangunan Islam di Negara ini.

Syabas Malaysia!

 

About ERAKITA

TERUSKAN LANGKAH USAH BERHENTI

Posted on 17 September 2010, in AGAMA, UCAPAN. Bookmark the permalink. Tinggalkan komen.

Tinggalkan komen