KUNJUNGAN MAHABBAH KE MAHKAMAH SYARIAH SEMPORNA

SEMPORNA – Mahkamah Syariah Tawau meneruskan aktiviti mingguannya pada awal tahun 2018 apabila mengadakan kunjungan mahabbah ke Mahkamah Syariah Semporna pada 26 Januari 2018 (Jumaat) lalu. Seperti kunjungan ke agensi kerajaan sekitar Tawau sebelum  ini, rombongan dari Tawau ini diketuai oleh Yang Arif Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Tawau. Hakim Mahkamah Rendah Syariah dan pegawai-pegawai kanan serta beberapa kakitangan Mahkamah Syariah Tawau turut serta. Pegawai dari Bahagian Pendakwaan Syariah, Jabatan hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (Jheains) dan Peguam Syarie yang beramal sekitar Tawau, Lahad Datu dan Semporna juga turut serta dalam kunjungan ini.

Kunjungan diterima penuh mesra dan mahabbah dari Hakim Mahkamah Rendah Syariah Semporna Tuan Saiful Azlimi bersama-sama Pegawai-Pegawai Kanan dan kakitangan Mahkamah berkenaan. Aspek pengurusan kes seperti pendaftaran kes Mahkamah Tinggi Syariah, semakan kes, persetujuan penyelesaian bersama pihak-pihak, pendakwaan, penyampaian saman dan pelbagai lagi perkara berkaitan perjalanan kes kedua-dua Mahkamah telah dibincangkan. Kunjungan ini dilihat amat bermanfaat ke arah memperkemas dan saling merapatkan kerjasama ke arah pengurusan kes Mahkamah Syariah di Tawau dan Semporna. Selain Daerah Kunak dan Lahad Datu, Semporna juga termasuk salah satu daerah yang berada dalam lingkungan pengendalian kes oleh Mahkamah Tinggi Syariah di Tawau.

Pada ketika ini, semua kes mal (sivil) dan jenayah syariah yang melibatkan yang jatuh di bawah bidang kuasa Mahkamah Tinggi Syariah dari 4 daerah ini didaftar dan dikendalikan sepenuhnya oleh Mahkamah Tinggi Syariah di Tawau. Justeru, kunjungan seumpama ini amat relevan dalam rangka memantapkan lagi perjalanan pengurusan dan penyelesaian kes di daerah-daerah ini.

IMG-20180126-WA0067

IMG-20180126-WA0027

IMG-20180126-WA0026

IMG-20180126-WA0059IMG-20180126-WA0062

 

About ERAKITA

TERUSKAN LANGKAH USAH BERHENTI

Posted on 10 Februari 2018, in AGAMA, JABATAN KEHAKIMAN SYARIAH SABAH, JKSM, MAHKAMAH, Mahkamah Sivil, Mahkamah Syariah, MAJLIS, PELBAGAI, UNDANG-UNDANG. Bookmark the permalink. Tinggalkan komen.

Tinggalkan komen