PERSIDANGAN KOMUNITI PERUNDANGAN SYARIAH 2017

TAWAU – Persidangan Komuniti Perundangan Syariah yang menghimpunkan komuniti yang terlibat dalam dunia perundangan syariah di Sabah telah diadakan di Tawau pada 24 November 2017 (jumaat) yang lalu. Persidangan yang diadakan di Dewan Terbuka Mahkamah Tinggi Syariah Tawau dengan tema “Ke Arah Transformasi Perundangan Syariah” itu bermula tepat jam 9.00 pagi dan berakhir pada jam 10.00 pagi. Ini adalah tahun ketiga majlis seumpama ini diadakan di Tawau. Majlis sebelum ini diadakan pada tahun 2015 dan 2016 dengan menggunakan nama Pembukaan Tahun Perundangan Syariah yang diadakan pada awal tahun.

Bagaimanapun, nama majlis ini ditukar kepada Persidangan Komuniti Perundangan Syariah pada tahun 2017 sesuai dengan waktu diadakan iaitu pada penghujung tahun.  laporan mengenai aktiviti dan peristiwa-peristiwa serta kes-kes Mahkamah yang penting membabitkan hal ehwal perundangan syariah dalam dan luar Negeri Sabah serta pembentangan statistik kes Mahkamah dapat dizahirkan pada penghujung tahun. Persidangan yang dihadiri lebih kurang 70 orang pada kali ini menyaksikan kehadiran Ygbh. Peguam Besar Negeri Sabah, Puan Hajah Zaleha Rose Haji Pandin dan Presiden Persatuan Peguam Muslim Sabah (AMAL), Datuk Adnan Putih. Antara yang hadir juga adalah Timbalan Konsul Republik Indonesia (Tawau), Bapak Sulistijo Djati Ismojo, hakim-hakim syarie Sabah, para peguam syarie dan sivil yang beramal di Mahkamah Syariah, pendakwa syarie, pegawai-pegawai kanan persekutuan dan negeri dan juga wakil-wakil Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) dari seluruh Sabah.

Ucapan dimulakan oleh wakil dari Persatua Peguam Muslim Sabah (AMAL), Mohd Amin Hj. Tenreng dan disusuli oleh Ygbh. Peguam Besar Negeri Sabah. Ucapan penggulungan dibuat oleh Yang Arif Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Tawau. Persidangan tahunan ini dilihat dapat mempertemukan golongan professional yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dengan perundangan syariah di Negeri Sabah, Selain mengukuhkan silaturahim, persidangan ini dapat membuka ruang kepada pertukaran pandangan dan pengalaman bagi menaikkan imej perundangan Islam di mata masyarakat.

Berikut adalah gambar-gambar yang sempat dirakamkan dalam majlis berkenaan.

cofsdrcofcofcofsdrsdrsdrsdrsdr

About ERAKITA

TERUSKAN LANGKAH USAH BERHENTI

Posted on 10 Februari 2018, in AGAMA, JKSM, MAHKAMAH, Mahkamah Sivil, Mahkamah Syariah, MAJLIS, PELBAGAI, UCAPAN, UNDANG-UNDANG. Bookmark the permalink. Tinggalkan komen.

Tinggalkan komen