KETERANGAN PALSU DI MAHKAMAH SYARIAH

Keterangan saksi adalah penting dalam suatu perbicaraan di Mahkamah. Tidak kira Mahkamah itu Mahkamah Awam atau Mahkamah Syariah. Ini kerana, keterangan seseorang diperlukan untuki membuktikan sesuatu hak atau dakwaan atau tuntutan di Mahkamah. Ini kerana, prinsip umum dalam undang-undang keterangan ialah beban pembuktian itu terletak pada bahu pihak yang mendakwa atau menuntut. Persoalannya, jika keterangan saksi itu penting dalam suatu perbicaraan di Mahkamah, bagaimana pula jika saksi yang dipanggil itu memberi keterangan palsu atau bohong di Mahkamah? Dalam konteks Mahkamah Syariah, apakah terdapat undang-undang yang boleh digunakan untuk menangani perbuatan ini?

Bagi mengetahui lebih lanjut persoalan ini, erakita mengajak anda semua untuk membaca artikel yang ditulis oleh seorang pengamal undang-undang di Mahkamah Syariah iaitu Ahadin bin Arinen. Untuk artikel penuh berbentuk PDF, sila KLIK  FALSE EVIDENCE IN SYARIAH COURT.  Artikel ini ditulis dalam Bahasa Inggeris supaya ia dapat dikongsi dan difahami bersama oleh semua golongan, bangsa dan agama. Semoga tulisan ini membawa manfaat untuk semua dalam rangka mengenali dunia perundangan Islam di Malaysia. Selamat membaca.

About ERAKITA

TERUSKAN LANGKAH USAH BERHENTI

Posted on 17 Ogos 2015, in AGAMA, UNDANG-UNDANG. Bookmark the permalink. 1 Komen.

  1. Sy ingin bertanya mengenai perceraian secara taliq.perceraian sy secara hakam.mahkamah perintah bercerai dgn kebenaran.hakam ceraikan isteri dgn bain surga dgn talak satu.dekat laporan takhim hakam tulis pihak2 duk berasingan.dia yg keluar rumah.adakah tu satu perlanggaran taliq.

Tinggalkan komen