MAHKAMAH SYARIAH SEMPORNA SABAH MULA OPERASI

MAHKAMAH SYARIAH SEMPORNA SABAH MULA OPERASI

6 MEI 2014

Bermula hari ini, 6 Mei 2014, bersamaan hari selasa, Mahkamah Syariah Semporna Sabah mula beroperasi sepenuhnya. Majlis pelancaran pendaftaran kes telah disempurnakan perasmiannya oleh Yang Amat Arif Datuk Jasri @ Nasip bin Matjakir, Ketua Hakim Syarie Negeri Sabah kira-kira jam 9.00am. Majlis pelancaran dihadiri oleh Hakim-Hakim Mahkamah Tinggi Syariah, Mahkamah Rendah Syariah Tawau, pegawai-pegawai kanan syariah dan kakitangan Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Sabah. Turut hadir adalah pegawai-pegawai kanan Persekutuan dan Negeri di Daerah Semporna.

Seusai majlis pelancaran, Mahkamah ini menerima 2 pelanggan yang berurusan untuk membuat tuntutan permohonan pembahagian harta pusaka. Majlis pelancaran yang bersejarah ini turut diserikan dengan pameran di bahagian galeri awam oleh Bahagian Sokongan Keluarga (BSK) Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Sabah dan juga kaunter oleh Jabatan Bantuan Guaman (JBG) Malaysia. Menariknya, bangunan Mahkamah Syariah ini terletak bersebelahan dengan bangunan Mahkamah Majistret Daerah Semporna yang juga baharu saja beroperasi.

Sesungguhnya kewujudan bangunan Mahkamah Syariah di daerah ini merupakan satu anugerah yang besar kepada penduduk Islam di sekitar Semporna. Turut mendapat manfaat kemudahan di Mahkamah Semporna ini adalah penduduk Islam sekitar Daerah Kunak yang tidak lagi bersusah payah berurusan di Mahkamah Syariah Tawau. Kedudukan Daerah Kunak yang lebih hampir dengan Daerah Semporna memberikan kemudahan dan keselesaan penduduk Islam di sana untuk terus berurusan di Daerah Semporna berbanding Tawau yang kedudukannya yang begitu jauh.

About ERAKITA

TERUSKAN LANGKAH USAH BERHENTI

Posted on 6 Mei 2014, in AGAMA, KELUARGA, MAJLIS, UNDANG-UNDANG. Bookmark the permalink. Tinggalkan komen.

Tinggalkan komen