MAJLIS PECAH TANAH KOMPLEKS MAHKAMAH SYARIAH NEGERI SABAH

MAJLIS PECAH TANAH KOMPLEKS MAHKAMAH SYARIAH NEGERI SABAH

15 Febuari 2015

Akhirnya tarikh 13 Febuari 2015 bersamaan 23 Rabiulakhir 1436 tercatat sebagai sejarah bagi Mahkamah Syariah Negeri Sabah. Majlis Pecah Tanah Kompleks Mahkamah Syariah Negeri Sabah yang terletak di atas tapak seluas 5 ekar di Teluk Likas bersebelahan dengan Masjid Bandaraya Kota Kinabalu dilancarkan dengan rasminya oleh Yang Amat Berhormat Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman, Ketua Menteri Sabah. Turut hadir Timbalan Ketua Menteri, Yang Berhormat Datuk Seri Penglima Yahya Hussin, Menteri-Menteri dan Pembantu-Pembantu Menteri Negeri Sabah, Setiausaha Kerajaan Negeri dan Persekutuan Sabah, Hakim-Hakim Mahkamah Rayuan Syariah Malaysia, Ketua-Ketua Hakim Syarie Negeri-Negeri, Ketua-Ketua Jabatan Persekutuan dan Negeri dan pegawai-pegawai dan kakitangan dari Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Sabah dan Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM).

Terdahulu, majlis dimulakan dengan ucapan alu-aluan dari Yang Berhormat Mejar Jeneral Dato’ Seri Jamil Khir bin Haji Baharom (B), Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawap mengenai hal ehwal agama Islam. Teks ucapan beliau dibacakan oleh Yang Amat Arif Tan Sri Dr. Ibrahim bin Lembut, Ketua Pengarah Jabatan kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) merangkap Ketua Hakim Syarie Malaysia. Terdahulu, Yang Berhormat Mejar Jeneral Dato’ Seri Jamil Khir bin Haji Baharom yang telah tiba sehari lebih awal di Kota Kinabalu terpaksa kembali ke ibu negara bagi menghadiri upacara pengkebumian Almarhum Tok Guru Dato’ Nik Abdul Aziz bin Nik Mat, bekas Menteri Besar Kelantan yang meninggal dunia pada 12 Febuari 2015.

Dalam ucapannya, YB Dato’ Seri Jamil Khir bin Haji Baharom memaklumkan bahawa kompleks Mahkamah Syariah yang menelan belanja sebanyak RM63 juta itu akan dilengkapi dengan kemudahan moden yang canggih seperti kelengkapan sistem teknologi maklumat. Bangunan tersebut juga akan mempunyai sebuah dewan terbuka bagi Mahkamah Rayuan Syariah, dua dewan untuk Mahkamah Tinggi Syariah dan 3 dewan bagi Mahkamah Rendah Syariah. Antara kelengkapan lain adalah ruang perpustakaan, bilik hakim, bilik mesyuarat, kafeteria, tempat letak kereta dan surau. Turut ditekankan dalam ucapannya adalah perkembangan undang-undang Islam di Sabah yang telah mendahului negeri-negeri lain apabila Mahkamah Syariah Negeri Sabah diberikan kuasa oleh undang-undang untuk memutuskan perkara-perkara berkaitan perlantikan wasi atau pentadbir harta pusaka orang Islam dan juga pendaftaran serta pengambilan anak angkat. Bidang kuasa berkenaan termaktub dalam Seksyen 11(3)(b)(viii) dan (xi) Enakmen Mahkamah Syariah No. 6 Tahun 2004. Kedua-dua bidang kuasa berkenaan belum wujud dalam mana-mana Enakmen di negeri-negeri lain. Pada ketika ini, Mahkamah Syariah Kota Kinabalu belum mempunyai bangunan sendiri dan menjalankan operasinya di Bangunan Wisma MUIS yang disewakan kepada Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Sabah.

Dalam ucapan perasmian oleh YAB Ketua Menteri Sabah, beliau antara lain menekankan bahawa pembinaan kompleks berkenaan adalah antara komitment dan iltizam kerajaan bagi meningkatkan syiar Islam dan memartabatkan institusi Mahkamah Syariah di Sabah. Bagi beliau, pembinaan kompleks mahkamah berkenaan tepat pada masanya dan bersesuaian dengan tasawwur Islam. Kedudukan geografi Negeri Sabah yang berjiran dengan Negara Brunei Darussalam, Indonesia dan Pilipina yang secara tidak langsung dapat menambah nilai dalam konteks perkembangan sosiobudaya dan kemajuan Islam di rantau ini. Selain mengharapkan impak positif dalam konteks perkhidmatan terbaik dan berkualiti dari warga Mahkamah Syariah dengan adanya kompleks yang canggih itu nanti, beliau juga melahirkan impian agar sistem penyampaian yang terbaik dapat ditonjolkan oleh pegawai dan kakitangan mahkamah syariah di negeri ini seiring dengan perkembangan yang berlaku di Mahkamah Awam.

YAB Ketua Menteri seterusnya melahirkan harapannya agar peluang untuk pengisian jawatan dan juga kenaikan pangkat untuk jawatan yang lebih tinggi bagi pegawai mahkamah syariah di kalangan anak-anak Sabah yang berkelayakan dapat diberi perhatian oleh Kerajaan Persekutuan. Menurut Ketua Menteri lagi, perlantikan seorang Hakim Syarie Wanita pertama di Mahkamah Syariah Negeri Sabah baru-baru ini merupakan satu sejarah tersendiri bagi Negeri Sabah. Perlantikan tersebut merupakan satu pengiktirafan kerajaan terhadap sumbangan dan kebolehan golongan wanita di negeri ini.

Projek pembangunan kompleks mahkamah syariah yang bakal dimulakan pada tahun 2015 ini dijangka siap pada tahun 2018. Kedudukan bangunan yang bersebelahan dengan Masjid Bandaraya dan menghadap Laut China Selatan dilihat bakal menambahkan lagi seri Bandaraya Kota Kinabalu yang sememangnya terkenal sebagai bandaraya yang cantik dan indah di Malaysia. Ini tentunya akan menambah nilai kepada tarikan pelancung dari dalam dan luar negara yang semakin bertambah bilangannya bagi menikmati keindahan bandaraya ini. Jika pembinaan kompleks tersebut berjalan lancar mengikut jadual, tentunya rakyat Sabah, khususnya umat Islam di negeri ini akan sama-sama menikmati kemajuan pembangunan negara sebelum Malaysia melakarkan sejarah dengan status negara maju menjelang tahun 2020.

About ERAKITA

TERUSKAN LANGKAH USAH BERHENTI

Posted on 15 Februari 2015, in AGAMA, MAJLIS, UCAPAN, UNDANG-UNDANG and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Tinggalkan komen.

Tinggalkan komen