BERAS: ada keistimewaan untuk dikongsi

 

puting susu botol

 

 

KEISTIMEWAAN DAN KEUNIKAN BERAS

 

14 Oktober 2009 

Beras adalah makanan asas bagi kebanyakan orang di Benua Asia. Malah, negara-negara Asia seperti Thailand dan Indonesia adalah antara pengeluar beras utama di dunia. Malaysia tidak terkecuali sebagai negara yang menghasilkan beras. Namun, penegluarnnya masih tidak mencukupi untuk menampung keperluan penduduk negara ini. Jika anda ke kedai-kedai runcit kecil dan besar, anda akan dapati bahawa pelbagai jenama dan syarikat yang mengeluarkan beras. Kebanyakan beras tersebut pula datangnya dari luar negara seperti Thailand dan Vietnam. Dengan erti kata lain, beras tersebut adalah beras import. Semakin tinggi harga beras, semakin sedap pula rasanya. Hakikat yang harus diterima oleh rakyat negara ini ialah, harga beras walaupun tersenarai sebagai barangan keperluan terkawal, namun harganya agak tinggi dan tanda-tanda untuk diturunkan harga masih lagi samar-samar. 

Dalam ruangan ini, ERAKITA tidak akan memanjangkan cerita mengenai harga dan bekalan beras di negara ini. ERAKITA sebaliknya ingin berkongsi dengan anda semua mengenai keistimewaan dan keunikan beras. Selain menjadi makanan asasi kebanyakan manusia di muka bumi, beras mempunyai banyak keistimewaan. Keistimewaan ini pula adakalanya jarang diketahui dan diamalkan orang. Jika keistimewaan ini diketahui dan diamalkan, banyak perkara dalam kehidupan kita sehari-hari dapat dimudahkan. 

Salah satu keistimewaannya ialah ia dapat membersihkan mendapan susu dalam botol susu dan putingnya dengan cepat dan berkesan. Lazimnya, kita menghadapi kesukaran untuk membuang mendapan kotoran atau susu yang melekat dalam botol susu. Apatah lagi jika botol tersebut tidak dibersihkan sejak beberapa hari. AROMAnya sudah pasti menusuk hidung dan memeningkan kepala. Jika tidak sabar, kita lebih sanggup membuangnya ke dalam tong sampah daripada membersihkannya. Jika kita nak membersihkannya, kita terpaksa menggunakan alat khas seperti colok yang ada span getah bersama sabun basuh. Lebih menyusahkan jika alat tersebut tidak ada. Tangan kita terlalu besar untuk dimuatkan ke dalam lubang botol susu yang sempit itu. Hal ini sering terjadi dan tidak mustahil, para ibu bapa akan membeli beberapa buah botol susu sebagai stok yang boleh digunakan dalam keadaan tertentu. Hal ini sudah tentu membebankan sesetengah pihak  dan boleh menjadi satu pembaziran pula jika botol susu kelihatan di sana sini sedangkan tidak digunakan. 

Untuk mengatasi masalah mendapan yang degil dan membusuk di dalam botol tersebut, beberapa butiran beras dapat memberi penyelesaiannya. Ambil beras sekira-kira 1 sudu kecil dan masukkkan ke dalam botol tersebut. Masukkan juga sedikit air biasa ke dalam botol tersebut. Goncanglah beras bercampur air tadi beberapa kali dengan kuat. Insyaa Allah, dalam tempoh 30 saat hingga seminit selepas digoncangkan, anda akan melihat hasil yang cukup mengujakan dan menakjubkan. Anda akan melihat mendapan lama susu yang telah mengeluarkan bau yang busuk dan masam dalam botol tersebut hilang sama sekali. Bukan botol susu saja yang kelihatan bersih dan terang, malah puting susu di bahagian atas juga turut bersih. Kita tidak perlu lagi membuang masa untuk memicit-micit hujung puting susu tersebut untuk mengeluarkan mendapan susu yang sudah lama. 

ERAKITA telah mengamalkan petua ini sejak beberapa tahun yang lalu dan ternyata ia banyak mengurangkan penggunaan masa dan tenaga. Malah, botol susu kelihatan sentiasa bersih. Tidaklah keterlaluan untuk dinyatakan di sini bahawa penggunaan sabun juga tidak diperlukan lagi melalui kaedah ini. Menariknya, beras yang telah digunakan untuk membasuh mendapan kotoran susu dalam botol tersebut masih boleh digunakan untuk dimasak. Ia tidak perlu dibuang kerana ia boleh dibersihkan dengan mudah dan dikeringkan. Oleh itu, istilah membazir beras tidak timbul sama sekali. 

ERAKITA mengajak anda semua untuk mencuba dan terus mengamalkan kaedah ini. Semoga selepas ini, botol susu anak kecil anda akan kelihatan lebih berseri dan dan bersinar walaupun telah lama digunakan dengan menggunakan beras ini. Kaedah ini dapat mengelakkan pembaziran wang untuk membeli lebih banyak span getah dan botol susu untuk seorang anak kecil. Cara ini walaupun kelihatan kecil namun kesannya dalam kehidupan berumahtangga adalah besar. Perselisihan faham suami isteri gara-gara membasuh botol susu juga dapat dielakkan. Pembelian botol susu yang banyak juga dapat dielakkan. Mengambil cara yang mudah berbanding cara yang sukar juga dapat diamalkan. Masa yang digunakan untuk membersihkan botol susu dapat disingkatkan bersama hasil yang cukup memuaskan hati. Tanpa kita sedar, apabila kita mengamalkan perkara-perkara di atas, kita sebenarnya telah menggunapakai saranan Nabi SAW yang menganjurkan kita agar mempermudahkan sesuatu urusan tersebut dan mengelak dari mempersulitkannya. 

  

BERSIHKAN BOTOL SUSU ANAK ANDA DENGAN BERAS

 &

 LIHATLAH HASILNYA

Advertisements

About ERAKITA

TERUSKAN LANGKAH USAH BERHENTI

Posted on 14 Oktober 2009, in KELUARGA, PETUA, RENUNGAN. Bookmark the permalink. 2 Komen.

  1. asalamualikum..tq join us(etuza blog)but no photo.it’s ok..next time try to up date u photo ya.
    Paparan catatan yang baik untuk panduan suami isteri yang masih baru dan baru ada anak-anak kecil.Era puting susu ni etuza dah lepas coz anak yang the last 4 tahun sudah. Semoga terus berkarya untuk perkongsian.salam tuk erakita.

    • Wa ‘alaykum salam wbt,

      Thanks ETUZA atas komen di atas. Kalau etuza sudah melepasi era puting susu kerana anak the last sudah umur 4 tahun, tak mengapa, kerana banyak lagi ruang yang boleh diaplikasi. Mana tau anak ke-5 dan seterusnya.

      Terimakasih & wassalam.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: