BLOG ERAKITA

"Perkongsian Maklumat Masa Kini"

Raja Berperlembagaan: 7

Posted by ERAKITA di 25 Mei 2010

Raja Berperlembagaan

25 Mei 2010

Walaupun telah merdeka sejak 50 tahun yang lepas, insititusi Raja masih dikekalkan di negara ini. Institusi Raja ini merupakan warisan dari kerajaan melayu dahulu sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi. Institusi ini tetap utuh dan dipelihara dengan rapi oleh perlembagaan walaupun pernah menempuh berbagai ranjau dan cabaran sejak kejatuhan kerajaan Melayu Melaka pada tahun 1511 di tangan Portugis, kemudiannya oleh Belanda, British, Jepun, British sehinggalah merdeka pada 1957. Perlembagaan memberikan kedudukan istimewa kepada Raja-Raja Melayu atau Sultan sebagai ketua agama Islam bagi negeri masing-masing. Bagi negeri-negeri yang tidak beraja seperti Wilayah Persekutuan, Melaka, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak, ketua agama Islam adalah Yang di-Pertuan Agong.

Apa yang menarik dalam institusi raja ini ialah mengenai syarat-syarat untuk dilantik sebagai raja. Perlembagaan negeri-negeri Melayu beraja dengan jelas mensyaratkan bahawa seorang raja itu mestilah seorang Islam. Raja-raja pula sudah semestinya seorang Melayu. Raja-Raja Melayu ini mempunyai satu majlis rasmi yang dinamakan sebagai Majlis Raja-Raja. Majlis ini pula diberi tanggungjawap untuk memilih dan melantik di kalangan raja-raja seorang yang akan menjadi Yang di-Pertuan Agong (YDPA).

Walaupun Perlembagaan tidak menyediakan peruntukan yang mensyaratkan bahawa YDPA mestilah seorang Islam, namun dapat difahami dan diterima bahawa oleh kerana YDPA dilantik hanya dari kalangan Raja-Raja Melayu, maka sudah semestilah YDPA secara otomatik adalah seorang Islam. Perkara 32 Perlembagaan Persekutuan telah meletakkan tugas dan peranan yang besar kepada YDPA dengan mengiystiharkannya sebagai Kepala Utama Negara bagi seluruh persekutuan. Perkara 39 Perlembagaan seterusnya memperkukuhkan kuasa dan peranan YDPA dengan meletakkan kuasa pemerintahan seluruh persekutuan di bawah kuasanya.

Selain ketua negara, YDPA juga merupakan ketua tertinggi angkatan tentera sebagaimana diperuntukkan dalam Perkara 41 Perlembagaan Persekutuan. YDPA juga mempunyai kuasa mengampun dan menangguhkan hukuman-hukuman tertentu yang disebutkan dalam undang-undang bagi Wilayah Persekutuan. Banyak lagi tugas dan kuasa YDPA dan Raja-Raja Melayu yang tidak dapat diseneraikan dalam penulisan ini. Berdasarkan kepada kedudukan YDPA dan Majlis Raja-Raja, sekali lagi kita dapati bahawa tampuk dan kedudukan tertinggi negara yang dianugerahkan kepada YDPA dan Raja-Raja Melayu bagi negeri-negeri beraja telah meletakkan Islam di tempat yang tertinggi.

Dengan kata lain, orang yang dilantik sebagai YDPA dan Raja bagi negeri-negeri beraja mestilah seorang Islam. Secara tidak langsung, apabila disebut sahaja pemerintah tertinggi negara, ia mestilah seorang Islam. Fakta ini menjadikan kekuasaan tertinggi negara ini terletak di tangan orang Islam. Bagi ERAKITA, kedudukan istimewa orang Melayu dalam konteks perlantikan YDPA sebagai ketua negara merupakan satu lagi mercu dan tanda bahawa orang-orang Melayu sememangnya mempunyai keistimewaan eksklusif dan istimewa berbanding kaum lain di negara ini. Sekaligus, Agama Islam menjadi begitu dominan dan berpengaruh berbanding agama lain di Malaysia. Apa yang penting sekali ialah, kedudukan istimewa tersebut bukan semata-mata diasaskan kepada polisi atau dasar kerajaan tetapi di tunjangi oleh undang-undang tertinggi dan utama negara iaitu Perlembagaan Persekutuan.

BERSAMA MENGHAYATI RUKUN NEGARA


About these ads

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: